Desi merg iarna de mai bine de 8 ani in Japonia (profitand de lipsa turistilor mai mult sau mai putin martiali), acum (2014) am trait una din cele mai cumplite ierni japoneze. Intr-un Tokyo sau Chiba unde zapada se arata timid maxim 1-2 zile, de aceasta data, a nins zile in sir si nametii de zapada au provocat daune serioase, intarzieri ale trenurilor, blocaje de circulatie si chiar morti, mai ales in zone precum Tokyo in care rar apare zapada.
Antrenamentele Bujinkan nu au fost intrerupte nici la Honbu Dojo si nici la majoritatea shihanilor din Bujinkan. Cu ceva intarziere datorata drumurilor inzapezite, Soke ajunge la sala si ne prezinta ultima sa achizitie – o masca cu nasul lung, montata pe un trofeu vantoresc cu coarne ca de cerb…
” – Stiti ce reprezinta?” a intrebat Soke razand .. Cei mai multi au recunoscut in figura cu nasul lung, celebrul Tengu din folclorul martial si mitologic japonez (un “caine ceresc” cu cap de pasare si nasul lung care traind in munti, joaca uneori farse calatorilor si ii inspira pe cei sinceri in cautarile lor martiale).
“- Este mai mult decat un Tengu, este un “Tengu Misterios” din cauza acelor coarne care nu il identifica cu Tengu asa cum ii stim noi. Este ceva de la bizar in sus…catre misterios in sensul de transcendent, din alta lume..“. Micile nuante pe care Soke le foloseste de multe ori au fost traduse atent si uneori chiar detaliate de dr. Kacem Zoughari stabilit deja de ceva timp in Japonia, care a tradus la Honbu cu aceasta ocazie.
Soke a adaugat ca acest Tengu Misterios este asemenea unui mutant sau a unei anomalii biologice pe care nu prea ai cum sa o clasezi in tiparele obisnuite. Ce legatura are asta cu artele martiale poate se intreaba multi.
” – Intr-o lume moderna in care poti fi ucis de la distanta de masini, ce rost mai are sa studiezi o arta martiala? Poate multi se intreaba asta legat de pasiunea lor pentru sisteme de lupta ancestrale ale samurailor sau ninja.. Care mai este utilitatea… Ei bine, trebuie ca prin ceea ce practicati sa urmariti schimbarea din “martial” in ceva “misterios”. Da, misterios asa cum e o fantoma, un demon si in istoria si mitologia Japoniei sunt multe asemenea exemple. Sigur si in mitologiile tarilor din care proveniti exista asemenea exemple.. Ei bine, luptand cu un om, oricat de bine pregatit ar fi, ca artist martial vei intelege la un moment dat slabiciunile sale, ale sistemului si structurii sale. Dar cum sa aplici o tehnica de brat sau picior pe o fantoma, cum sa impusti un demon? Trebuie ca adversarul sa nu te inteleaga deloc…sa fii ca un fel de mutant pentru el si asta nu inseamna doar o tehnica superioara…Este deja alt nivel al practicii martiale. O vom face chiar si azi … Incercati sa nu vedeti doar cu ochii..“
Antrenamentul incepe cu un Fudoken contracarat cu Muso Dori. Soke explica un contra procedeu pe acest Muso Dori ce implica cumva folosirea umarului separat de corp printr-o miscare la limita dintre suplete si dizolcare. Prima tehnica demonstrata ca si contra procedeu, imi era mai mult sau mai putin cunoscuta, la o prima vedere…
Desi Soke vorbeste despre umar, mie mi se pare ca s-a miscat cu tot corpul, a curs (Nagare), asa cum ar trebui sa facem mereu pentru a intelege adversarul. Pe de alta parte, Soke este are 83 de ani, este slab cu acelasi gi din trecut care acum ii este foarte larg. Poate de aceea nu am inteles ce a vrut sa spuna. Dar nu pare ca aceasta este inca o forma conventionala de contratehnica – Kaeshi Waza…
Abia tehnica ce a urmat a fost uimitoare cu adevarat pentru ca desi a curs cu miscarile adversarului (awase) la un moment dat, umarul lui Soke a sarit parca din incheietura distrugand total atacul advers… Daca la 3-4 m pentru mine a fost un soc aceasta miscare, nu imi dau seama ce a simtit Uke-ul lui Soke atunci… Este ca si cum esti facut din parti care la un moment dat decid sa o ia in alta directie.. Nu cred ca a durut pe cat a blocat mental si poate nu numai… Soke rade si ne reaminteste ca tehnica trebuie sa fie misterioasa… Chiar scriind Kihon Waza, Soke alege kanji nu pentru tehnica fundamentala ci pentru tehnica misterioasa…
“- Nu pot sa va invat asta, dar ati vazut …. Faceti la fel!!” – ne indeamna Soke razand… Totul a durat mai putin de 5 minute. Dar aceste 5 minute cu partea de inceput au justificat pe deplin deplasarea la dojo prin nametii de zapada si chiar deplasarea in Japonia… Kacem imi spune dupa curs ca tehnica este chiar mentionata in densho-urile de Togakure Ryu si nu numai.
Si toate acestea sunt in stransa legatura cu tema sugerata de Soke pentru anul acesta – Shin In Bu Do 神韻武導 . Este un joc de cuvinte, ca de multe ori la Hatsumi Sensei. Budo este scris cu sensul de “a conduce, a ghida pe cale martiala “, Shin sau Jin / Kami inseamna Divin iar “In” are sensul de ritm sau ton. O traducere generica ar fi “Inspiratie Divina in cautarile martiale” si probabil fiecare in functie de experienta sa si gradul de perceptie va gasi numeroase semnificatii colaterale… Oricum este o tema minunata de meditatie in si in afara dojo-ului.