Se spune ca odată un discipol și-a rugat maestrul să îi scrie lucrul cel mai important pentru a atinge Înțelepciunea, mai ales în acea perioadă tulbure și confuză (fix ca acum). Ikkyu, maestrul său i-a scris o singură ideogramă ”Nien” 念, asociată în general cu ideea de Intenție / Atenție.
Pentru un aer cât mai Zen, se spune că discipolul a continuat intrigat:
– Atenție la CE?
Maestrul i-a arătat zâmbind aceeași ideogramă: Atenție la Atenție!
Deja iritat, discipolul a comentat că nu i se pare prea profund acest aspect cerând explicații suplimentare. Atunci maestrul a mai scris, un pic mai mare…același Kanji – ”Atenție”. 念 !!!
Cam în forma aceasta povestea se regăsește în mai multe culegeri de texte și koan-uri Zen. Se poate zâmbi și trece ușor la altă poveste .
Dar ”Nien” 念 este totuși o ideogramă mult mai complexă. În primul rând tindem cumva să asociem conceptele acestea cu ceva intelectual. Ideograma are în partea de jos, radicalul de la ”inimă” dar nu in sens de organ, ci de trăire complexă așa că prefer să îl traduc ca și Conștiință.
– în buddhismul clasic termenul de origine este ”Sati” și se referă mai ales la a observa conștient. De aici si actualul ”mindfulness”.
– de asemenea se mai traduce ca memorie ancestrală, sacră, a îți reaminti cine ești cu adevărat.
– tot în buddhismul Pali se mai referă la ansamblul / corpul de tradiție sacră transmisă discipolului (texte și semnificații dincolo de text)
– în sens laic, mai poate fi interpretat ca dorință, gând, idee, concept, a citi chiar.
Între primele 3 școli fundamentale de sabie japoneză avem Nen Ryu (alături de Shinto și Kage Ryu), scrisă chiar cu această ideogramă de Atenție / Conștiință Trează, cu referință clară la această stare de spirit treaz, în care adversarul poate fi perceput cu ușurintă (pentru că de fapt suntem una în esența noastră).
Școala includea și tehnici de seceră cu lanț, baston si jujutsu (mână goală) și există chiar studii care o plasează ca cea mai veche tradiție de Jujutsu. (“Rekishi Kaido june, 2008”, PHP Institute, p. 66).
Invățăturile clanului Tatsumi ce continuă tradiția Nen Ryu afirmă chiar că ”esența artei militare ca artă a păcii (parafrazare Katori Shinto) este pur și simplu budism”. Poate și pentru că Nenami Jion, fondatorul Nen Ryu a devenit în final călugăr buddhist.
Interesant este că și în tradiția școlilor interne taoiste avem Yi 意 tradus ca Intenție cu nuanța de Sens, ca primă parte a triadei fundamentale a celor 3 armonii interne – Intenție (conștiință)- Energie (parte energetică) – Forță (somatic)
În traducere par la fel dar nuanța este diferită și iată de ce Transmisia directă de la Maestru la Discipol este atât de importantă, prin particularizarea acestor concepte într-un mod intim care altfel pot genera o explorare largă semantică cât și pe diverse linii spirituale.