YUGEN este o dimensiune fundamentala a artei nipone, tradusa prin frumusete subtila, misterioasa, sugerata doar de trasaturi fine de pensula sau doar de putine randuri in poezie… Iata ce spune Hatsumi sensei (doctor dar si pictor) despre aceasta fina subtilitate Yugen, in exprimarea formei, in fotografie, arte in general inclusiv arte martiale…
“Artele japoneze, inclusiv cele martiale marțiale, s-au perfecționat mai ales în finalul perioada Muromachi (1392-1568). Unul dintre motive a fost că, de acum cultura oamenilor de rând a depășit-o pe cea a nobilimii fiind înrădăcinată în toate aspectele vieții, Ikebana – aranjament floral, ceremonia ceaiului Sado, Noh teatru, Buyo dans, arhitectura Sukiya-zukuri sau cea a gradinilor / peisagistica – Kare-Sansui….. Ceea ce predomină în toate dintre ele este ideea de Yugen, o lume subtilă de o frumusețe ascunsă.
De exemplu, fotografiile fara un focus bun sunt de multe ori mai artistice, deoarece acestea au mai mult “Yûgen“. Daca fotograful se concentrează să faca o fotografie clară, în multe cazuri se obtine doar ceva comun. Acesta este motivul pentru care este mai bine sa creezi un fel de perete sau barieră. Ma gandesc la asta – scuturile sunt o parte fundamentală a vieții, iar filtrele fotografice sunt tot un fel de scuturi.
Subiecții umani de asemenea, transmit mai mult prin atmosfera din jurul corpul lor decat prin caracteristicile proprii, faciale.
Celebrul fotograf Ken Domon (1909-1990) a spus odată: “atunci când fotografiați, considerand un obiect în sine, nu rezulta nimic special. În cazul meu, daca subiectul e un bambus, trebuie prins “aspectul” de bambus iar daca subiectul este o femeie atunci important este “aspectul” de femeie.”
Toate acestea sunt legate de Yugen. Cu ajutorul dualitatii Yin – Yang si al celor 5 elemente – Goton se poate crea o “formă”, dar, creata prin Yugen, ea va deveni cu adevărat minunata. Aceasta poate crea lucruri deosebit de estetice, extraordinare.
Sincer, cred ca artistul martial devine autentic doar o singură dată atunci cand prinde acest “look” și sentimentul de Yugen. Cei ce ignora Yugen și nu pot aplica formele, devin superficiali, “imitații” de practicant, iritanti și pretențiosi. Un Budoka autentic are un spirit lejer, care il face sa se inalte .
În antichitate, Ninja trebuiau sa fie capabili la nevoie sa joace rolul de actor itinerant sau vânzător de medicamente. În Ninjutsu, ideea de “haina” , de deghizare (Henso Jutsu) nu se referă doar la schimbarea aspectului exterior dar si la cel mental. Aceste “gânduri” sunt foarte importante și senzatiile cu privire la aceste sentimente sunt “aspectul” pe care Ninja speră să-l transmită.
Metoda reamintește testul de identificare întocmit de poliție. Se începe cu forma generală, dar nu încearca recrearea exacta a celui cautat, de fapt, se urmareste recrearea atmosferei și senzației împreună cu imaginea din ce in ce mai putin distorsionată a criminalului. Desenele realizate sunt de natură să conducă la o arestare de succes. Acesta este un alt exemplu al modului în care “aspectul, forma” ne conduce la rezultate. “
Extras din “Calea Ninja” de Masaaki Hatsumi Sensei.