A 15-a piatra e invizibila. Grădina împietrită a “ Dragonului Păcii” RYO AN JI din Kyoto !

de | 13 iun. 20 | Uncategorized

– Ce este atât de special la Ryoanji – întreabă vizitatorul uşor nedumerit vazând doar pietre şi nisip …
– Doar spaţiul dintre pietre şi nisip … raspunde impasibil calugarul zen curăţand frunzele de pe jos

Emblematic deja pentru vechea capitală a Japoniei medievale Kyoto, templul Ryoanji este faimos gratie gradinii sale unice, o suprafaţă de pietriş alb ce se unduieşte ca apele unui ocean în jurul unor mici grupuri de câte 2, 3 stânci sau chiar cate 4, unele acoperite partial de mușchi. Este  exemplul perfect pentru conceptul japonez de Karesansui – de peisaj uscat, gradină fără apă.

Deşi impresia generală, a non-japonezilor este că aceste gradini au scopul de calma mintea se pare ca nu doar acesta a fost şi scopul calugarilor Zen care le-au conceput iniţial.

Grădina, de 30 m x 10 m,  este adăpostită de un templu Zen, al şcolii Zen Myoshinji (Rinzai). Primele atestări datează din 983 când templul aparţinea clanului Fujiwara din perioada Heian şi mai tarziu, în epoca Muromachi (1336-1573) un samurai pe nume Katsumoto Hosokawa reconstruieşte templul actual, peste ruinele lăsate în urmă de de războaiele Onin, ce distruseseră Kyoto în acea vreme. De atunci datează şi această faimoasă gradină de piatră, înconjurată de ziduri joase tot de piatră.

Ma opresc şi imi clătesc ochii cu marea impietrită din faţa mea; număr valurile / stânci – 14. Parca în pliantul de la intrare era al număr… nu mai contează, poate nu am fost atent, poate s-a adunat oboseala de la zilele de antrenamente intense de Aiki Jujutsu Takeda Ryu ce au prilejuit vizita mea în acest minunat oraş. Incerc sa fug de un grup mai mare de turişti ce se apropie şi îmi găsesc un alt loc mai bun din care să admir atât grădina de piatră cât şi încă o grădină mai mică în spate, plină de muşchi şi unde parcă plutea un mic pavilion de ceai.

Număr din nou pietrele să mă asigur – sunt doar 14 aşa cum văzusem de prima oară. Traversând podelele de lemn masiv ale templului pot vedea sala principală de meditaţie, acoperită cu tatami, un modest altar budist, uşi glisante şi pereţii cu picturi discrete in culori pastelate, lucruri de inspiraţie mai mult chineză, fapt normal pentru un Zen timpuriu. Un coridor de lemn ce duce către pavilionul de ceai, deocamdată închis publicului şi, o nouă atracţie în spate – Tsukubai – un bazin de apă, sculptat în piatră. Datează din secolul 17 şi are inscripţionate 4 caractere faimoase, în cel mai autentic sens Zen: „învăţ doar să fiu fericit”.

            Întinzîndu-se pe o suprafaţă totală de peste 5000mp, templul mai adăposteşte un lac cu două insule legate de un pod pe care se poate ajunge astfel la un altar mai mic, dedicat zeiţei shinto a norocului – Benten. Lacul este plin cu păsări de apă, cele mai apreciate fiind raţele mandarine, simbol al fidelităţii în cuplu, cunoscut fiind faptul că ele au doar un partener de-a lungul întregii vieţi. O superbă grădină de muşchi oferă răcoare înainte de a părăsi acest superb templu, care din 1994, mai ales graţie gradinii de piatră, a fost recunoscut ca parte a patrimoniului cultural universal UNESCO. Am ocazia să văd chiar cupluri tinere aici, care se plimbă cu naturaleţe în kimonouri tradiţionale, desprinse parcă din paginile unei alte perioade istorice. Strălucirea apei, liniştea întruptă doar de sunete ascuţite ale păsărilor, verdele intens în zeci de nuanţe, muşchi, frunze, tulpini, ce contrastă puternic uneori cu culorile aprinse ale bobocilor proaspeţi înfloriţi, totul pare a avea o aură magică în care timpul stă în loc, în care poate Dragonul Liniştit al templului aduce deopotrivă trecut, prezent şi viitor.

            Acasă, cu nostalgii nipone, revăd o parte din pliante si, pe pliantul Ryoanji scrie clar că sunt 15 stânci, semnificand  « tigroaică cu pui, traversând oceanul ». O dublă bulversare, nu doar din lipsa de sens a numelui cît mai ales din faptul că numărând stâncile din două locuri diferite, ieşeau tot 14. Imediat prietenul google mi-a aratat ca de fapt acesta este mare paradox al grădinii Ryoanji, de oriunde ai privi, a 15-a piatră este mereu ascunsă. Dincolo de geniul matematic al celor ce au conceput alinierile de pietre din această grădină, calugarii spun că de oriunde ai sta în faţa gradinii, într-o stare de meditaţie profundă, a 15-a piatră devine vizibilă. Trebuie să înţelegem dincolo de ceea ce vedem, pentru că simţurile noastre sunt limitate şi logica bazată pe aceste simţuri poate conduce la concluzii eronate… A 15-a piatră pare că este în acea minunată gradină dar fiecare din noi avem puterea de a o găsi chiar acolo unde suntem, dacă chiar vrem asta. Trebuie doar să începem să căutăm, detaşaţi, dincolo de aparenţe… Si, da, recunosc, o mica parte din mine a ramas in Kyoto…

Cristian Laiber

admin

I'm a ninja master even when I don't wear black.

Citeste mai departe

Din jurnalul unui ninja (80): Cum îți antrenezi al șaselea simț…

M-am gândit mult dacă ar trebui să povestesc sau nu despre ce mi s-a întâmplat azi noapte când plecam de la antrenamentul de ninjutsu. Nici acum nu am înțeles pe deplin faptele, încă le mai procesez. Poate a fost un caz tipic de noroc chior pe care-l are oricine de...

“Maimuţăreli” Japoneze – maimuţa ca simbol dinamic în Japonia

Iată că şi samuraii se "maimuţăreau" cateodată, şi mai exact pe câmpul de luptă - când nu ştii dacă te mai întorci acasă şi abia atunci ies toate cele din tine!Nu ar fi mai simplu să nu aşteptăm acea confruntare finală ca să iasă tot ce avem acolo, adânc în noi?...

Sumo – origine a tradițiilor martiale?

Se spune că sursa multor tehnici marțiale stă în Sumo. Cumva e greu de crezut având în vedere că: 1. În Sumo (actual) nu vrei să îți omori adversarul 2. Nu se folosesc arme (la război nu mergi cu mâna goală) Sau poate mai bine în ordine inversă pentru că Sumo nu a...

Hokusai – un geniu al desenului

Hokusai - un geniu al desenului... sau Geometria Armoniei interioare din Manga şi orice formă exterioară L-am descoperit pe Hokusai demult, prin stampele lui cu samurai în primul rând. Graţie lui avem acum frânturi ale unei Japonii medievale... Doar că nu am realizat...

Din jurnalul unui ninja (78): Evaluări

Sunt zile în care conștientizezi cât ești de norocos că ai nimerit (din întâmplare sau nu... cine știe?!) în anumite locuri. Chiar dacă uneori ai dubii privind utilitatea/scopul prezenței tale într-un anumit loc, astfel de întâmplări îți dau credința că ești fix acolo...

Despre Ten Chi Jin ca programa Bujinkan Ninpo

Despre Ten Chi Jin ca programa Bujinkan Ninpo, formal vorbind: In primii ani,ca lider al Bujinkan-ului in care exista noua scoli, Hatsumi sensei a alcatuit un fel de platforma care sa puna bazele unei practici unitare sub denumirea de TenChiJin (Cer - Pamant - Om). Au...

OSensei Ueshiba, despre senzatiile lui in practica Aikido

Foarte interesanta relatarea lui OSensei Ueshiba despre senzatiile lui in practica Aikido, care nu se gasesc in ceea ce acum se numește Aikido. Pentru el, meditatia si purificarea de tip Misogi, ca si practica armelor erau parti esentiale in arta sa martială,...

Sakamoto Ryoma a fost asasinat pe 10 decembrie 1867

Recunoscut ca unul dintre marii eroi ai perioadei Edo și figură cheie în înfrângerea Shogunatului Tokugawa, Sakamoto Ryoma s-a născut la 3 ianuarie 1836 în Kochi, domeniul Tosa din Shikoku. Strămoșii săi erau producători bogati de sake și străbunicul său plătise...

Din jurnalul unui ninja (74): Terapie

V-am povestit multe despre antrenamentele de ninjutsu și kenjutsu, dar nu m-am referit niciodată la latura lor terapeutică. Asta pentru că nici eu nu am conștientizat cu adevărat acest aspect până de curând. Îl știam la nivel rațional, dar nu îl simțisem pe propria...

Învață săptămânal ceva nou!

Abonează-te la blog-ul nostru pentru a descoperi cele mai interesante relatări și documentări despre arte marțiale, istoria acestora, și multe altele.

Te-ai abonat cu succes! Îți mulțumim!