PENG sau “forta elastica” este prima din cele 8 “porti” esentiale ale practicii Taiji si poate fi observat in demonstratiile maestrilor atunci cand atacul elevilor este absorbit si apoi, elevul cu totul este proiectat uneori in aer, aparent spectaculos. Lipsa de intelegere a lui Peng da nastere atat la dubii, si la o practica gresita – mecanica si musculara.
PENG este considerat cea mai Yang “poarta” a Taiji-ului – simbolizata prin cele 3 linii solide ale trigramei. Aceasta se traduce printr-o miscare de natura expansivă. Ea tinde să ocupe spatiu indepartand obstacole ce-i stau in cale. Întelegand corect natura lui PENG, vom regasi acest principiu / caracteristica / poarta si in celelalte 6 porti ca parte a unei relatii Yin – Yang (cele 8 porti din taiji corespund celor 8 Trigrame Bagua – sunt grupate in 4 perechi pe cate 2 directii opuse). Aplicat martial in pumn sau picior, Peng-ul este caracterizat prin penetrare puternica si oarecum elastica. Mental si spiritual, este o prezentă sigura pe sine, o atitudine pozitiva extrovertita, plina de initiativa, caracterizata de abundenta si de o “vitalitate stralucitoare” (dupa unele texte taoiste). Energetic, Peng este asociat cu rinichii si cu elementul Apa.
Iata cum este descrisa starea elastica PENG in textul clasic de Taiji “Poemul celor 8 metode” (Bafa miyue) :
“Cum sa explici PENG ?
Ca si apa ce duce un vas
Umpleti mai intai Dantien-ul cu Qi
Apoi suspendati capul de deasupra
Si intreg corpul trebuie sa aiba puterea unui arc
Deschiderea si Inchiderea trebuie sa fie bine deosebite
Chiar daca adversarul foloseste o forta de 1000 de kg
Plutirea se face fara dificultate “
Peng este scris cu o ideograma ce semnifica fie un capac sub presiune, fie un arc de lemn incordat, fie un fir de matase in tensiune. Senzatia transmisa insa este aceeasi de tensiune, suprafata in tensiune.
Simpla analiza a oricaruia din modurile de scriere ale lui Peng , indica faptul mai putin inteles ca acest concept de elasticitate Peng are de fapt 2 etape separate :
Prima faza a lui Peng este receptionarea acestei forte exact cum o sageata armeaza initial coarda unui arc. Aruncand practic cu putere corp solid intr-o membrana elastica, ea se va intinde preluand socul si energia, si va arunca inapoi acel obiect. Este un fel de principiu actiune – reactiune.
– prima faza a lui PENG
In acest moment de inceput, se invata acceptarea fortei adversarului intr-un anumit fel (incat sa nu afecteze corpul) si apoi depozitata ca spiralele unui arc ce se armeaza…. Facand asta, suntem capabili sa estimam corect directia si intensitatea atacului. Supletea este absolut necesara atat la suprafata (muschi relaxati) cat si in profunzime (tendoane, articulatii)
Multi afirma ca Peng nici nu se poate intelege in afara practicii cu partener de tip Tuishou! Un exemplu semnificativ din scoala Wu : “Peng este o reactie la forta adversarului. In Tuishou, Peng nu se afla doar in brate si maini. Toate partile corpului trebuie sa se umple cu aceasta energie elastica de care adversarul se atinge in practica “mainilor in contact“
Alte tratate adauga: “Odata atinsa maiestria in Peng, cand miscarea e rapida, raspunsul va fi rapid iar cand miscarea este lenta, atunci si raspunsul va fi lent. Stapanind aceasta, capacitatea de ascultare sau de receptionare, esentiala in Taiji (Tingjin) se reduce de fapt la Peng.”
Marea dificultate a lui Peng in aceasta faza este absorbtia fortei prin corp intr-un mod cat mai potrivit cu marimea fortei. Cea mai mica greseala de aliniere, respiratie sau timing (cu partener in tuishou) in aceasta etapa de absorbtie duce la esecul total al tehnicii de Peng.
– a doua faza a lui PENG
este cea in care puterea depozitata poate fi transmisa in exterior. Chiar emiterea ei in afara se numeste tot Peng. Trebuie facuta diferenta intre aruncarea adversarului prin propriul sau plin Peng – sau golirea lui de forta prin absorbtie – “lu” (principiul opus lui Peng din Taiji)
“Energia Peng inseamna plin, dar nu chiar plin. La fel este si gol dar nu chiar gol. Este si plin si gol incat celalalt nu poate sa te inteleaga in totalitate dar tu poti face acesta. Aceasta face din Peng o abilitate ascunsa a energiei JIN. Se spune ca Peng este precum apa. In Tuishou nu conteaza cu cine faci Tuishou daca stapanesti acest principiu. Poti absorbi si redirectiona o forta mare sau mica folosind acest Peng pentru ca Peng implica o serie de miscari foarte fine in interiorul corpului (alinieri, deschideri si inchideri de trasee mai mult sau mai putin energetice). Odata expus la forta celuilalt, spune maestrul Ma, imi folosesc abilitatea tarusului central (ZhongDing) ca pivot pentru a redirectiona forta primita. Astfel celalalt poate chiar avea senzatia ca ramane atarnat in aer la un moment dat.”
Unii maestrii de Taiji afirma ca subtilitatea si dificultatea in Peng este in a doua faza, in a “decide” cum vei folosi forta adversarului. Avand in vedere ca putem avea de a face cu forte mari si periculoase, cea mai potrivita decizie trebuie luata rapid inainte ca tot organismul sa cedeze din cauza acelui moment static. Desigur este o decizie luata cu corpul, nu una de tip rational.