Pe 12 mai 1645, celebrul războinic Miyamoto Musashi, asternea pe hârtie, un set de 21 de principii, moștenire discipolului său Terao Magonosuke, odată cu renunțarea la puținele bunuri pe care le mai avea, suferind de mai multe boli.
În timp ce celebrul său tratat, Gorin No Sho a fost pierdut și reconstituit (în cea mai mare parte in Kana, nu Kanji – de unde și posibile greșeli, confuzii sau adăugiri ale elevilor săi) acest text este autentificat ca scris de mâna lui Musashi și exprimă o viziune strictă, onestă, ascetică asupra vieții sale.
O viată extrem de zbuciumată, pornită dificil încă din copilărie și foarte singuratică, fără un Maestru recunoscut sau asumat – față de care poți să simți și să exprimi recunoștință, apropiere umană și alte asemenea sentimente care să împlinească latura umană, spirituală a artei și căutărilor sale.
Recunosc că din cauza acestei singurătăți triste și reci cumva (pentru că pot exista și singurățăți cu bucurie, atunci când ai inima deschisă și realizezi fragilitatea micului tău ego) și a unei “forțări” nenaturale spre Cale, nu am ales să studiez practica sa de sabie la inceput. Dar am întâlnit-o sub diverse forme în Japonia. La început am aflat că Musashi nu a fost deloc primul și desigur nici ultimul care a analizat lupta cu două săbii. Existau tehnici de Nito în tradiții mai vechi decât Musashi, precum Katori (cu care am cochetat pe vremuri, în anii 99 – 2000), apoi le-am descoperit ca aplicații în Yagyu Shingan Ryu transmis de mai mulți maeștrii printre care Shimazu sensei si Machida sensei. Sigur, după Musashi au apărut și alte școli in care folosirea ambelor săbii este parte oficială a programei cum ar fi Shingyoto Ryu (școală mai recentă, final de Edo). Chiar și una din ramurile de Daito Ryu transmisă de puțin cunoscutul Yoshida Kotaro, are un intreg scroll (densho) dedicat unor tehnici de Aiki Nito Ryu! Iar școli precum Yagyu Shinkage analizează încă din vremea lui Musashi, contra-tehnici, cu o sabie vs două săbii! Sper că e clar pentru toată lumea că nu tehnica este cea care face diferența, ci omul, pentru că omul este cel care o aplică cu un timing mai bun sau mai slab, cu forță brută, intuiție sau har…fiecare după posibilități… Într-un final, de ceva timp, grație a mai mulți profesori deosebiți, mai retrași ca prezență, unii implicați în Shinkage Ryu, am debutat și în practica Niten Ichi Ryu, mai exact in două versiuni (ramura din Higo, rară, și cea a lui Miyazawa sensei ) pe care le vom aborda la seminarul de sâmbătă (25.11.2023) “Pe urmele lui Musashi” – seminar practic de Kenjutsu, lupta cu 2 săbii, la care vă aștept cu drag!
Și acum o posibilă traducere la acest text al lui Musashi scris doar cu o săptămână înainte să moară
„Dokkōdō” – „Drumul pe care merg singur ”
1. Nu voi acționa niciodată contrar Căilor universale.
2. Nu voi căuta plăceri în oameni sau acțiuni.
3. Nu încerc niciodată să smulg un moment de ușurință.
4. Mă gândesc puțin la mine, mult la ceilalti.
5. Sunt total detasat de dorinte de-a lungul vieții.
6. Nu regret ceea ce am făcut.
7. Nu-i invidiez niciodată pe alții, buni sau răi.
8. Nu mă întristez niciodată că mă despart de nimeni sau de nimic.
9. Nu îmi reproșez niciodată nici mie, nici altora.
10. Nu mă las ghidat de pofte sau senzualitate.
11. Plăceri, antipatii – nu am deloc.
12. Oriunde aș locui, nu voi căuta luxul.
13. Nu îmi doresc niciodată mâncare fină.
14. Nu am niciodată obiecte care în viitor să devină de valoare.
15. Am încredere în mine și nu ascult de superstiții.
16. Nu mă interesează obiecte de nici un fel, cu excepția săbiilor și a altor arme.
17. Sunt gata să mor urmând aceaste principii.
18. Nu mi-aș dori niciodată să am averi care să-mi facă bătrânețea confortabilă.
19. Zeii și Buddha sunt demni de respect dar nu vreau nimic de la ei.
20. Mai degrabă mi-aș da viața decât să-mi fac de rușine numele.
21. Niciodată, inima și sufletul meu nu se abat de la calea strategiei (heiho).
Textul poate fi interpretat în fel și chip dar este esențial să se țină cont și de celelalte scrieri ale lui – Gorin no sho (Tratatul celor 5 elemente / inele), Hyoho Sanjugo (Cele 35 de strategii) si de invățăturile celor care îi duc mai departe școala, pe ramurile în care ea s-a despărțit. Nu luați în seamă romanul Musashi al lui Yoshikawa care are minime legături istorice cu realitatea, fiind un produs al societății nipone interbelice (militariste), în căutare de identități și repere istorice (ușor de fabricat de media).