Bujinkan Ninjutsu constă, în esență în nouă vechi școli de arte marțiale, 3 dintre acestea aparținând efectiv de războinicii Ninja și încă șase școli marțiale legate istoric de unele clanuri de Ninja. Multe dintre acestea, deși dezvoltate de multe generații în Japonia, păstreză fundamentele chinezești ale tradiției marțiale, și acest lucru este respectat în tradiția Bujinkan Ninpo.

 

Una dintre aceste trăsături mai puțin japoneze impregnate puternic în arta Ninja este Teoria celor 5 elemente, (gogyo în japoneză, wuxing în chineză). Teoria celor 5 elemente (Gokyo, Godai) provine din școlile ezoterice chinezești și tibetane, preluate și dezvoltate de călugării Yamabushi, precursori ai Ninja. Gokyo a devenit parte integrantă a doctrinelor „ascunse” ale Ninja – Mikkyo, cu aplicații numeroase atât în tactica și strategia luptei cât și în manipularea subtilă a adversarului, în funcție de personalitatea sa. De asemenea, cele 5 elemente fac parte dintr-o alchimie interioară, o transformare a energiilor interne, o elevare către un nivel spiritual. Exista două astfel de teorii in Ninjutsu, Gogyo și Godai, care sunt complementare. Vom  incepe prin a prezenta bazele Ninpo Gogyo:

 

CHI – pamant

Corespunde oaselor, structurii de bază, instinctelor primare, localizare la baza coloanei vertebrale, inerție în mișcare dar și la nivel mental, stabilitate până la rigiditate, tehnici scurte și seci, lupta la sol, arme scurte. Posturile, atitudinile (Kamae) sunt stabile și tehnicile extrem de înrădăcinate. Ca formă, Pământului îi corespunde pătratul.

 

SUI – apa

Corespunde fluidelor din corp, ideii de curgere (Nagare), trecerii coerente de la o idee la alta, curgere fluidă de la o tehnică la alta, receptivitate, simț tactil, tehnici suple (Ju), o fire care poate varia de la adaptabil până la instabil, eschive laterale, acceptare a forței adverse și evitarea unei confruntări directe. Forma asociată este cercul iar pe plan marțial regăsim numeroase tehnici bazate pe pârghii, folosirea forței adverse, eschive – tehnici articulare, forme ce impun păstrarea contactului cu adversarul (Jutaijutsu).

 

KA – foc

Corespunde metabolismului, localizare la nivelul plexului solar, fire puternică, hotărâtă, de la explozivă până la agresivă. Atitudinile sau posturile specifice sunt ofensive, cu deplasări unghiulare, explozive și foarte rapide. Forma asociată este a triunghiului iar tehnicile sunt, de asemenea, rapide, explozive, lovituri aplicate la nivelul zonelor vitale, cavități (Kosshi jutsu) și articulații (Koppo jutsu).

 

FU – aer

Asociat cu respirația (Kokyu), localizat la nivelul pieptului, fire melancolică, reflexivă, aeriană. Senzația este de mobilitate extremă, de lejeritate, de lipsa totală a efortului, de învăluire alteori. Deja putem vorbi acum de Spațiu ca element aparte cu Sfera ca formă asociată. Posturile largi și deplasările evazive sunt extrem de utile în lupta cu mai mulți adversari.

 

KU – vid

Este asociat cu ideea de sunet, comunicare și este localizat la baza gâtului. În general, Ku corespunde ideii de spontaneitate, de naturalețe și armonie pe orice plan. Ku asociază spațiului de la Fu, o nouă dimensiune – timpul care corespunde cunoașterii și chiar anticipării ritmului luptei sau a diverselor evenimente. Kukan – stăpânirea timpului și a spațiului este un nivel foarte avansat în practica Ninpo.

 

Prin controlul acestor elemente ce fac parte din Mikkyo, în ciuda faptului că orientalii au modul lor intuitiv de a prezenta realitatea, Ninjutsu devine o practică atât internă cât și externă, situând-se undeva între artă și știință.

 

Un ninja se antrenează să perceapă lumea prin propriul corp, care devine astfel în întregime o armă redutabilă. De aceea, în Bujinkan Ninjutsu, partea de luptă cu mâinile goale se numeste Ninpo Tai Jutsu – arta folosirii corpului întreg ca armă mortală dacă este nevoie. Un Ninja luptă cu pumnii și cu picioarele, la fel de bine precum își dirijează energiile sau cum luptă cu emoțiile și sentimentele (ale sale sau ale altora). Ninpo este un sistem intuitiv, și paradoxal, o știință atât de exactă în același timp, și poate de aceea tehnicile Ninja par atât de simple uneori, dar aparențele înșeală.

 

Există o relație foarte clară între aceste 5 elemente și aceasta face ca Ninjutsu să pară o știință exactă, dar a simți aceste elemente cu propriul corp rămâne o problemă de antrenament interior și, din nou, partea de intuiție transformă Ninjutsu într-o artă extrem de particulară.

 

Aplicații ale Gogyo în luptă și în viața de zi cu zi

 

Un adversar puternic și cu o strategie bazată pe lovituri (deci corespunzător elementului foc – KA) va fi greu de contracarat tot cu lovitură, mai ales dacă cel ce se apără este mai puțin dezvoltat fizic, dacă are mai puțină forță, sau dacă efectiv nu are o viteză nativă tot așa de mare. Urmărind ciclul transformărilor celor 5 elemente, în mod rațional, se vor descoperi elementele cele mai potrivite pentru a putea neutraliza cât mai natural atacul advers. 

 

Acestea vor fi urmărind diagrama Gogyo, aerul (FU) sau apa (SUI) . Un Ninja însă, nu va avea timp în luptă să raționeze și va trebui să SIMTĂ atât adversarul, cât și să își asculte propriul corp și să ia cea mai bună decizie în timpul cel mai scurt.

 

Astfel în funcție de personalitatea sa, de fizicul său, și de abilitățile sale, un Ninja va alege pentru ripostă în situația dată, unul din cele 2 elemente. Modul de luptă SUI, îi va permite tehnici la mică distanță față de advesar, executate cu multă suplețe, extrem de curgătoare, care nu se vor opune cu nimic forței distrugătoare a advesarului. Sau poate modul de lupta FU îi va permite să execute deplasări înșelătoare, tehnici aproape fără contact fizic, care vor da adversarului impresia că este foarte aproape de a învinge; senzația specifică Fu este exact aceea că „lupți cu morile de vânt”, pentru a folosi o sintagmă apropiată de mentalitatea ocidentală.

 

Totul în Ninjutsu pornește de la o cunoaștere rațională și intuitivă a acestei teorii a celor 5 elemente; chiar și pozițiile de bază nu sunt altceva decât reflexii fizice ale unor atitudini mentale corespunzatoare acelorași 5 elemente.

 

Exact la fel, teoria Gogyo se poate aplica la orice înfruntare în arte marțiale, sau în viața de zi cu zi pentru că artele marțiale sunt un mod de viață. De exemplu, la o  dispută cu cineva care nu face afirmații clare ci doar divaghează pe subiecte variate (fu – aer) nu trebuie răspuns în mod violent (ka – foc), ci trebuie păstrat cât mai bine calmul, și mai ales trebuie păstrată mereu poziția de la începutul discuției, deci nu se renunță la argumente cu ușurință. Acesta este modul „Chi” – pământ.

 

În Bujinkan Ninpo, teoria celor 5 elemente este studiată încă de la primele antrenamente pentru a obișnui practicantul de la început, când nu cunoaște încă nimic (shoshinsha – mintea începătorului) cu senzațiile specifice și cu modul cel mai potrivit de a se comporta în fiecare din aceste situații. Formele de bază în acest gen de antrenament poartă denumirea de Gogyo no kata și se execută cu sau fără partener. Tehnica este redusă la esență, și partea de eficiență este studiată abia după ce se asimilează corect această teorie. Gogyo no kata reprezintă practic un gen de antrenament intern specific Bujinkan Ninpo și lipsește din alte școli desprinse mai târziu din Bujinkan Ninpo.

 

Bujinkan Ninjutsu implică o stare – Ninpo, un mod de viață dincolo de tehnica și chiar de arta în sine. Bujinkan Ninpo nu se limitează în propria tehnică, ci trece de teorii, căutând mereu spiritul real al luptei și al vieții. Bujinkan Ninjutsu este o artă marțială aparte, care păstrează practicantul într-un permanent dialog cu el însuși, efectuat cu sinceritate și discernământ, un sistem de luptă conceput pentru a învinge, pragmatic și spiritual în același timp, o cale nici mai grea, nici mai ușoară decât altele.

admin

admin

I’m a ninja master even when I don’t wear black.